Új-Zéland menti meg az "öt szemet"?

1/12/2024
Gábor Horváth-Müller

Az új-zélandi kormány, melyet októberben választottak meg, már jelezte, milyen lesz külpolitikája, és az az amerikai vezetésű hírszerzési hálózat, az öt szem körül forog majd. Az ország éveken keresztül volt a csoport legkevésbé aktív tagja, ahol Ausztrália, Kanada és az Egyesült Királyság is része. Új-Zéland inkább egyensúlyozott Kína és nyugati partnerei között.Azonban a múlt héten a külügyminiszter, Winston Peters bejelentette, hogy Wellington kormánya szorosabban együtt fog működni hagyományos partnereivel.Az Öt Szem hálózat talán az egyik legközelebbi ideológiai csoportosulás, amely a második világháború után alakult ki. London és Washington partnerségeként kezdődött, de később más szoros szövetségesek is csatlakoztak. Minden tag felelős bizonyos világrégiókban való hírszerzési és elemzési tevékenységért, és az adott hírszerzés megosztása kulcsfontosságú voltnemzeti biztonságuk szempontjából.

Napjainkban fő célja a kínai fellépés elleni küzdelem a csendes-óceáni térségben.Új-Zéland önállóan a legkisebb és legkevésbé befolyásos tagja a csoportnak. 2008-ban erősítette meg kereskedelmi kapcsolatait Kínával, és azóta az egyes kormányok vonakodtak a pekingi kormány elleni kritika kifejezésétől, ami biztonsági aggályokat vet fel. Wellington ú jérdeklődése a csoport iránt nem annyira növeli hatalmát, mint inkább fontos rési hiányosságot tölt be biztonsági hálózatában.Ezen felül lehetőséget biztosít a kormánynak a AUKUS biztonsági szövetség mélyebb integrációjára, amely egy háromoldalú partnerség, ahol az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság segíti Ausztráliát nukleáris meghajtású tengeralattjárók beszerzésében. Kezdetben Új-Zélandot nem hívták meg az AUKUS-ba, aggodalmak voltak az elkötelezettségével és a kínai közelítés iránti félelemmel az érzékeny technológiák fejlesztése terén. Új-Zéland éveken keresztül nyíltan kifejezte az igényét egy nukleáris-mentes Csendes-óceán iránt, ami feszültségeket okozott az Egyesült Államokkal. A Nyugati gazdasági kapcsolatait feláldozva a Five Eyes-szal való nyilvános együttműködés és az AUKUS-ba való bekerülési szándék kifejezése nagy mértékben enyhítheti az aggályokat, amelyek az Új-Zéland hűségével kapcsolatban merültek fel.

A politikai fordulat potenciális következményeit sem szabad alábecsülni. 2021-ben Kína volt Új-Zéland legnagyobb kétoldalú kereskedelmi partnere, a teljes export 33 százalékát és az import 20 százalékát adta. Ez messze meghaladja az Ausztráliával (11,7 százalék), az Egyesült Államokkal (10,5 százalék), az Egyesült Királysággal (2,2 százalék) és Kanadával (1,2 százalék)való kereskedelmet. Ennek oka az, hogy Új-Zéland 15 évvel ezelőtt volt az első nyugati ország,amely aláírt egy szabadkereskedelmi egyezményt Kínával - az ország legnagyobb kereskedelmi megállapodása 1983 óta -, amelynek eredményeként Új-Zéland a mezőgazdasági termékeit főként Kínába exportálja. Ez jelentős kereskedelmi függőséget teremt, amit tovább súlyoz az Új-Zéland ingatlan- és oktatási szektorokban mutatkozó kínai befektetés, ahol a kínai diákok 2022-ben az új-zélandi egyetemek összes külföldi hallgatójának 45 százalékát tették ki.Ezen fordulat hatásait sem szabad figyelmen kívül hagyni mind a két biztonsági partnerségszempontjából. Az AUKUS létrejöttével sokan úgy gondolták, hogy az kikezdené az Öt Szemszövetséget. Új-Zéland és Kanada is kizárták a partnerségből, ami miatt az ottawai vezetők "Három Szem"-ként kritizálták az AUKUS-t, és megjegyezték, hogy mennyire alábecsülik Kína elleni fellépésük képességeit. Ráadásul a nukleáris tengeralattjárók csak az AUKUS első pillérének tekinthetők; a második terjed az értelmiségi technológia megosztásának területére, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok pedig segítik Ausztráliát a hadiipari képességek kifejlesztésében, a három ország biztonsági műveleteinek szorosabb integrációjában és új fegyverek közös fejlesztésében.

Ez magában foglalja a katonai hardverrel felszerelt közös mesterséges intelligencia algoritmusok fejlesztését, a fejlett kiber- és elektronikai hadviselési képességeket és autonóm tengeri járművek kifejlesztését. Az is magában foglalja egy közös radarhálózat létrehozását a világűr tudatosságának növelése érdekében. Az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság és Ausztrália mindegyike házat épít majd a tervezett amerikai Deep-Space Advanced Radar Capability program három helyszínének egyikén. Mindez azt jelenti, hogy Washington, London és Canberra az AUKUS-t a fontosabb platformnak tekintették a biztonsági együttműködés számára.Most, hogy az Új-Zéland bejelentette, hogy szorosabb kapcsolatot kíván kialakítani az Öt Szemmel, gyakorlatilag azt mondta, hogy szorosabb kapcsolatot kíván kialakítani az AUKUS második pillérével is, lehetővé téve az utóbbi tagjai számára, hogy az első pillért függetlenül folytassák.

Fontos, hogy ez Kanadának is útmutatást adhat hasonló lépésekre.Az Öt Szem megújult fontosságát azonban már látták az összes tag hírszerzési vezetőinek októberi találkozóján. Az FBI igazgatója, Christopher Wray, az MI-5 igazgatója, Ken McCallum, az Ausztrál Biztonsági Hírszerző Szervezet igazgatója, Mike Burgess, az Új-Zéland Biztonsági Hírszerző Szolgálat igazgatója, Andrew Hampton, és a Kanadai Biztonsági Hírszerző Szolgálatigazgatója, David Vigneault, nyilvánosan beszéltek a kínai erőfeszítésekről, hogy lopják el az iparjog védelmi, kereskedelmi titkokat és személyes adatokat minden területen, beleértve a mezőgazdaságot, a biotechnológiát, az egészségügyet, a robotikát, a repülést és az akadémiai kutatást.Ezek a fenyegetések jelentős tényezői Új-Zéland új politikájának.

Egy másik tényező a hagyományos önvédelem. Peking mutatott hajlandóságot arra, hogy nyomást gyakoroljon a Csendes-óceáni szigetországokra, például a Szolomon szigetekre, hogy engedjék meg kínai haditengerészeti bázisok elhelyezését Új-Zéland támadási távolságában. Ausztrália válaszolt a kapcsolatok megerősítésével, és most Új-Zéland is egyre inkább részt vesz segélyprogramokban, fejlesztési kezdeményezésekben és kapacitásfejlesztési erőfeszítésekben.Fontos számára, hogy kínai kereskedelmen kívül is szoros kapcsolatokat építsen ki, különféle kereskedelmi lehetőségekkel.Más szóval, az idő az egyensúlyozásnak Kína és az Öt Szem közötti elmozdulásra fordult, és Új-Zéland hosszú távú érdekei az Öt Szemmel vannak.

A kínai erőteljes fellépés és technológiai lopás által jelentett növekvő fenyegetések úgy tűnik, hogy megváltoztatták Wellington nézőpontját, figyelembe véve, hogy Új-Zéland egyedül nehezen tudná egyoldalúan megvédeni magát. A külügyminiszter hangsúlyozta, hogy Ausztrália Új-Zéland legközelebbi barátja, és elkötelezte magát a „hagyományos, hasonló gondolkodású partnerekkel való erőteljes együttműködés” felé, nevesítve az Egyesült Államokat, Kanadát és az Egyesült Királyságot hétfői beszédében. Másnap a védelmi miniszter, Judith Collins azt mondta, hogy Új-Zélandot bele kell vonni az AUKUS második pillérébe, amely az információk megosztását, az előrehaladott katonai technológia, az AI, a hiperszonikus fejlesztéseket és a rendkívül érzékeny kiberképességek fejlesztését foglalja magában.

Egyszerűen fogalmazva, a kormány azt gondolja, hogy az Öt Szemmel való szorosabb együttműködés lehetővé teszi Új-Zélandnak, hogy üdvözöljék őket az AUKUS-ban.

Forrás - GPF