Francisco Franco 1910-ben, mindössze 17 évesen, másodhadnagyként, katonai osztálya alján végzett. Huszonhat évvel később, a spanyol polgárháború kezdetén Franco már vezérőrnagy volt, minden korábbi osztálytársát megelőzve. Franco a polgárháború alatt konszolidálta hatalmát, így ő lett Spanyolország államfője, kormányfője, a hadseregek generalísimója és Spanyolország egyetlen engedélyezett politikai pártjának országos vezetője 36 éven át. A politikai és társadalmi elnyomás Franco diktatúrája alatt végig fennmaradt, bár Franco rákényszerült arra, hogy liberális gazdaságpolitikát folytasson, Spanyolország gazdaságának megmentése érdekében.
Franciaország, 1954 és 1962 között olyan válságba keveredett, amely napról napra mélyült. Algéria függetlenséget akart, és foggal-körömmel küzdött azért, hogy elnyerje azt a franciáktól. A szervezett terrortámadásoktól kezdve a teljes körű háborúig, a tömeges bebörtönzésekig, a Negyedik Köztársaság bukásáig és a franciák fenyegetéséig Franciaországon belül a birodalombarát erők részéről, a háború valóban bonyolult, erőszakos és nehezen megoldható volt.
Az Egyesült Államok és Vietnám kapcsolata a 20. század közepétől kezdve rendkívüli fordulatokat és átalakulásokat élt meg. Az 1950-es évek elején a vietnámi háború, amely az amerikai katonai jelenlétet is magával hozta, megosztotta az embereket, és hatalmas hatással volt mindkét ország politikájára és társadalmára. Azonban az évek során az USA és Vietnám kapcsolataiban mélyreható változások következtek be.
Az Egyesült Arab Emírségek a legglobalizáltabb ország a Közel-Keleten, mivel Abu Dhabi, a hatalmas olajvagyonnal rendelkező emírségek és a vállalkozói készségekkel rendelkező Dubai kereskedelmi központként nyílt meg nem sokkal a britektől való függetlenség elnyerése után. Az Egyesült Arab Emírségek már jóval korábban elkezdtek nyitni a szabad kereskedelem, a munkaerő szabad mozgása és a közös üzleti vállalkozások felé, mint a többi közel-keleti ország. Amikor tehát a globalizáció tendenciája az 1990-es évek közepén világossá vált, a legtöbb közel-keleti ország felkészületlen volt a globalizáció gazdasági és politikai hatásaira, míg az Egyesült Arab Emírségek készen állt a globalizációra, legalábbis gazdaságilag. A globalizációt soha nem tekintették kihívásnak, hanem olyan lehetőségnek, amelyből hasznot húzhatnak.
Franciaország történelmileg az első európai ország, amely elfogadta az Indo-csendes-óceáni jövőképet, amelynek középpontjában a Csendes- és az Indiai-óceánon található francia szuverén területek védelme áll. Az Európai Unió (EU) 2021-ben elfogadta az "Indo-csendes-óceáni együttműködési stratégiát", de a fókuszvesztés árán. 2021-ben a európai szintű közös nevezőre jutás a francia megközelítés eredeti kemény biztonsági és tengerjogi összetevőinek felhígulásához vezetett, és egy sokkal szélesebb, a lehető legátfogóbb keretet hozta létre. Egy ilyen széles keret célja, hogy teret és rugalmasságot teremtsen.
Kelet-Ázsia fontos szerepet játszott a nyugati nemzetek biztonsági megfontolásaiban, különösen a XIX. század óta. Akár stratégiai, akár gazdasági szempontból tekintették ezeket a biztonsági érdekeket, Kína, Japán és kisebb mértékben Korea kulcsfontosságú az Egyesült Államok számára. Egy olyan terület azonban, amely általában nem kap nagy figyelmet, a Rjúkjú apró szigetcsoportja, vagy a mai japán Okinawa prefektúra, bár Okinawa már a XVII. század óta szerves részét képezi a regionális biztonsági aggodalmaknak. Mellesleg Okinawa az egyetlen olyan hely Japán területén, ahol a második világháború alatt szárazföldi csatát vívtak.
Ha az ukrán-orosz háború negatív következményeire gondolunk, általában a szétlőtt városok, az elpusztult építészeti emlékek, illetve végtagjaikat vesztett katonák tömegei jutnak az eszünkbe. Azonban a harcoktól az emberek mellett a természet is szenved, a következmények pedig évtizedekig velünk maradnak. A helyzet annyira súlyos, hogy egyes tudósok már “ecocide-ről” beszélnek.
A BRICS egy kormányközi szervezet, amely Brazíliát, Oroszországot, Indiát, Kínát, Dél-Afrikát, Egyiptomot, Etiópiát, Iránt és az Egyesült Arab Emírségeket foglalja magában. Az eredetileg befektetési lehetőségek kiemelésének céljából létrehozott csoportosulás, amely 2009 óta összetartó geopolitikai tömbbé fejlődött. A BRICS-országok közötti kétoldalú kapcsolatok elsősorban a be nem avatkozás, az egyenlőség és a kölcsönös előnyök alapján zajlanak. A csoport minden egyes csúcstalálkozón megválasztja a tagországok egyik államfőjét a BRICS ideiglenes elnökének, 2024 január 2-a óta a szervezet elnöke Vlagyimir Putyin.
A Dél-kínai tenger világunk egyik legvitatottabb tengeri régiója, melyen a világ vízi kereskedelmének egyharmada halad át, és a kínai export utak 50%-át is érinti a régió. Vietnám GDP-jének több, mint 50%-a függ a tengerészeti tevékenységeiktől, mint például a halászat, de a Fülöp-szigetek is nagymértékben függ a régió és a tenger adott nyersanyagaitól, leginkább élelmezési szektorban és az energiaellátásban. A gazdasági és az energiai szempontok mellett a régió egyre nagyobb figyelmet kap a katonai jelentősége miatt a második világháború óta, és ezzel a konfliktusok is növekedtek. A Dél-kínai tengeren elhelyezkedő összes szigetet, legalább két ország magáénak tudja, de ez a szám lehet nagyobb is.
At the beginning of the 2020s, the world was slide into unexpected and unstable periods: The Covid-19 pandemic (even though it started in 2019, peak of the pandemic was 2020-2021), Russo-Ukrainian war, Israel-Palestinian conflict, and critical blow from Azerbaijan to Armenia during the Nagorno-Karabakh conflict. A surprising yet chaotic chain of events is gradually tearing up fabrics of the fragile peace. The strategic rivalry between the US and the renegade countries such as China, Russia and Iran are intensifying. The audience of the world could anxiously see the horrible images of war-torn Gaza and of Ukraine. Yet, the eyes of the world are ignoring a country as if the parents ignore their middle-child: Myanmar. Since 2021, the civil war in Myanmar has taken away thousands of lives. Civil war in Myanmar might be irrelevant for an average spectator. However, the civil war may determine not only the country’s future but could define the regional strategic rivalry.
A leaked German secret military document indicates that Europe might be drafted into full-blown armed conflict with Russia if Ukraine becomes militarily incapable of continuing the war. As the war still rages on over the flatlands of Eastern Ukraine, the status of the armies across Europe is raising doubtful assessments among decision makers to deter military aggressions from Russia. Since 2022, The defense budget of the Russian military has drastically increased by three-digit numbers (recent 2024 defense budget was numbering at 376.7 billion euros. The lost numbers of equipment are being replenished as Rostec managed to build up production of tanks by 7 times, armored vehicles by 4.5 times, artillery and MLRS by 2.5 and ammunition of various types by 60% in a single year according to TASS. In 2023, the Russian military received over 1500 tanks, 22 thousand drones and thousands of armored and non-armored vehicles. Despite the huge losses incurred by Ukrainians, the war machine of Russia finally awakens from its hibernation. The pace of the war taught Russia pride-gulping lessons as the Russian military improvises its tactics such as digging tunnels under the noses of Ukrainians. The giant bear might finally cling its claws over Eastern Ukraine. Thus, Europe will face increasing risks of military confrontation with Russia since the collapse of the Soviet Union. But can Europe (primarily major European countries) be able to contain future aggression?
A kis mediterrán szigetország esetében nem lenne formálisan sem egyszerű a csatlakozás: alkotmányában 1987 óta benne van a semlegesség kitétele, amelynek a társadalmi támogatottsága is jelentősnek mondható, minden három lakosból kettő pártolja.
Finnország több mint hét évtized, Svédország pedig két évszázad semlegességi politikáját feladva az euroatlanti katonai szövetségbe, a NATO-ba igyekszik. De nem ők Európa egyetlen államai, amelyek még nem tagjai a szövetségnek. Végigtekintve a többi érintett országon, azt mondhatjuk: a földrajzilag Oroszországhoz közel fekvő, magát fenyegetve érző skandinávok belépése nem fogja egyelőre ledönteni a semlegesség maradék dominóit. Érdemes azonban közelebbről is megnézni, mennyire tematizálta a közbeszédet a katonailag semleges európai országokban az orosz-ukrán háború, és mennyire stabil az el nem kötelezettség pozíciója a részükről. Elemzésem egy EU-tagállamot, de nem NATO-tag országot, Ciprust követi végig.
The realm of statehood is witnessing a strange phenomenon among the on-going conflicts in Ukraine and in Africa.Private Military Companies or shortly known as PMCs, are being sighted unusually as many companies and governments started relying more on these non-state entities to protect their interests (commercially and politically). The most infamous cases would be Wagner of Russia and Constellis (previously known as “Acedemi”, “Black Water”) of the USA. Despite the state’s strict control over the right to maintain legitimate military forces, Why the role of PMCs isstill being beneficial among the state-actors? How PMCs are being regulated? What would mean if the guns-in-hire were high in demand on the global market?
Ha az ukrán-orosz háborúról beszélünk, azt általában két állam konfliktusának vagy szélesebb kontextusban a Nyugat és Oroszország között folyó harcnak fogjuk fel. Azonban a háborúnak a poszt-szovjet térség de-facto, azaz a nemzetközi közösség által el nem ismert államaira is hatással van. 2022 februárja előtt hat ilyen entitás létezett: a Dnyeszter-menti Köztársaság, a Luhanszki, illetve a Donyecki Népköztársaságok, Abházia, Dél-Oszétia és a Hegyi-Karabakhi Köztársaság. Ebből a hatból három mára eltűnt, az egyik sorsa igencsak függ a harcok kimenetelétől, kettőt pedig elkerülnek a háború hullámai. Nézzük sorban, hogyan alakult a térség stabilitás hiányától szenvedő államainak sorsa az elmúlt bő két évben.
Az első japán holdkomp landolással, nyilvánvalóvá válik, hogy a felkelő nap országa túllépett a földi határain, és elérte a csillagokat. Nemzetközi Űrállomásban betöltött kulcsfontosságú szerepével, Japán a globális űrközösség nélkülözhetetlen szereplőjévé vált.
It took Croatia nearly two decades, from the submission of its request to join the EU, to navigate through the integration process and finally become eligible to join the eurozone. Throughout this period, the Croatian economy underwent substantial changes to meet the requirements for introducing the euro. On January 1, 2023, Croatia switched to the euro, a move preceded by high expectations from Croatians and other economically involved parties. These expectations encompassed reduced vulnerability to risks associated with currency fluctuations, favourable loan terms for the country, and simplified currency usage. This series aims to examine the circumstances and the consequences of introducing the euro in Croatia.Croatia has been an EU Member State since the 1st of July 2013. It became a member of the eurozone on the 1st of January 2023, when the official currency was switched from the kuna to the euro, it is the second most important global currency, so naturally, it provides several benefits for the country. However, this process has numerous risks as well. This third analysis aims to point out and draw attention to the legal aspect of this matter.
It took Croatia nearly two decades, from the submission of its request to join the EU, to navigate through the integration process and finally become eligible to join the eurozone. Throughout this period, the Croatian economy underwent substantial changes to meet the requirements for introducing the euro. On January 1, 2023, Croatia switched to the euro, a move preceded by high expectations from Croatians and other economically involved parties. These expectations encompassed reduced vulnerability to risks associated with currency fluctuations, favourable loan terms for the country, and simplified currency usage. This series aims to examine the circumstances and the consequences of introducing the euro in Croatia. Croatia stands at a crossroads in its economic history, contemplating the prospect of adopting the Euro as its official currency. When joining the EU, Hungary stated that it would adopt the Euro but has yet to do so. The second essay delves into the potential benefits and challenges associated with such a momentous decision, weighing the economic, political, and social implications for Croatia and the possibilities for Hungary.
Gyakran nehéz megállapítani, hogy egy politikai folyamat/átalakulás mikor kezdődött pontosan, hiszen hatásai akár csak évek múltán jelentkeznek. A modernkori orosz demokrácia felszámolása kapcsán is hasonló problémákba ütközhetünk. Az orosz-ukrán háború kitörésével és az azt követő szabadságjogi korlátozásokkal végleg egyértelművé vált, hogy az Orosz Föderáció nem nevezhető demokratikus államnak. Azonban a kérdés fennmarad: mikor ért véget az orosz demokrácia?
Tajvanon az elnökválasztást 2024. január 13-án tartották, melynek nyertese Laj Cseng-tö lett. Laj Cseng-tö a Demokratikus Progresszív Párt (DPP) jelöltje és vezetője, aki 40,1%-kal nyerte meg a választásokat, így a párt még 4 évig marad kormányon. A választás nem csak Tajvan irányát döntötte el az elkövetkező évekre, hanem a szomszédos államok és partnereik Tajvanhoz való hozzáállását is.
Oroszország katonai inváziót indított Ukrajna ellen 2022. február 24-én, mely következtében számos civil vesztette életét, valamint lakóhelyét. Ennek következtében ukránok milliói hagyták el otthonukat, és menekültek Ukrajna más területeire, vagy más országokba. Legtöbben nyugat felé, az Európai Unió országaiba tartottak.
Az Európai Unióban hosszú ideje diskurzus tárgyát képezi a közös európai hadsereg lehetősége, mely független lenne a NATO struktúráitól. Számos probléma merül fel az elképzeléssel kapcsolatban, a finanszírozástól a vezényleti nyelven át az alapvető szerkezeti felépítésig, ám az elképzelés egyre relevánsabb: Oroszország 2022-es Ukrajna elleni inváziója felhívta a figyelmet a közös európai biztonság és védelem – és ennek részeként egy közös hadsereg – fontosságára.
It took Croatia nearly two decades, from the submission of its request to join the EU, to navigate through the integration process and finally become eligible to join the eurozone. Throughout this period, the Croatian economy underwent substantial changes to meet the requirements for introducing the euro. On January 1, 2023, Croatia switched to the euro, a move preceded by high expectations from Croatians and other economically involved parties. These expectations encompassed reduced vulnerability to risks associated with currency fluctuations, favourable loan terms for the country, and simplified currency usage.
Nowadays, it is unlikely that an armed conflict would happen in the Korean Peninsula. Even though the situation in the Korean peninsula is peaceful to a certain extent, the missile tests and nuclear program are challenging the notion of stability in East Asia.
Az orosz-örmény kapcsolatok a 2018-as „Örmény bársonyos forradalomnak” nevezett eseménysor után kezdtek hanyatlani. A megmozdulások után az 1999 óta hatalmon lévő, oroszbarát kormány helyett Nikol Pashinyan vette át a hatalmat, aki - az ukrán Petro Poroshenkohoz hasonlóan – elkezdett Európa felé közeledni. Természetesen Moszkva nem nézte jó szemmel az eseményeket, és mint minden, nem a Kreml érdekeinek megfelelő társadalmi megmozdulás, az örmény forradalom is megkapta a „Nyugat által pénzelt színes forradalom” jelzőt.
Not only has the first-person view footage from weapon and helmet cameras become integrated state propaganda discourses and a ubiquitous category of violent online content for users to be engaged with in a common social-media-like fashion, they also became a source of valuable information to analyze and weaponize in various ways.
When it comes to the 21th century the most important market is the one in the core of the energy transition. While green technology and sustainability market was valued at $10.32 billion in 2020, this is projected to reach almost $75 billion by 2030. Solar panels, wind turbines, electric vehicle (EV) batteries and other clean energy devices have one thing in common: critical materials. As noted by a report from the International Renewable Energy Agency (IRENA) the most important critical materials for the energy transition are copper, rare earth elements (REEs), lithium, cobalt, nickel and graphite. Their demand for the future is set to grow exponentially.
Camera-equipped weapons include drones for reconnaissance and coordination, strike drones, «first-person-view» loitering munitions, sniper scopes, etc. Footage recovered from said weapons by soldiers is extensively used in propaganda and is connected with broader discourses. Moreover, camera footage itself is also commonly weaponized and manufactured.
Egy másik probléma az idővel van. Nincs gyakorlati értelme a Szuezi-csatornán keresztül Európából Kínába több mint két hónapig oda-vissza hajózni. Az északi hajózási útvonal pedig szintén olyan alternatív megoldás, amivel Oroszország nemcsak teljes egészében kikerülheti a problémás Szuezi-csatornát, de majdnem két héttel rövidebb utat is biztosít a kereskedelem számára, ellentétben a Tokióból Hamburgba tartó és a Szuezi-csatornán áthaladó szállítással.
A több, mint másfél éve dúló ukrán-orosz háború kapcsán egyre gyakrabban merül fel a békekötés kérdése. Bár az Ukrajnában zajló harcokhoz hasonló intenzitással megvívott konfliktussal régen találkozott a világ, azonban számos fegyveres harc zajlott az elmúlt évtizedekben, amelyek alapján következtethetünk, hogy hogyan érhet véget egy modern háború.
Climate change and environmental damage harm human rights, including the right to life, health, clean water, food, housing, and a good standard of living. The EU acknowledges that the most vulnerable people are hit hardest and has made climate change a central focus in its policies both internally and externally.
Egy évvel ezelőtt Masha Amini, huszonkét éves kurd származású lány Teheránba utazott, hogy meglátogassa az iráni fővárosban tartózkodó bátyját. Szeptember 13-án az esti órákban családtagjai társaságában a városban sétált, mikor letartóztatta az Erkölcsrendészet a hidjáb-viselési szabályok megsértése miatt. Mahsát betuszkolták egy rendőrségi furgonba, testvérének pedig azt mondták, hogy egy rövid „eligazító órán” kell mindössze részt vennie és egy óra múlva kiengedik. Nem sokkal később a férfit arról tájékoztatták, hogy a húgának agyvérzése és szívrohama volt a rendőrségen, ami miatt át kellett szállítani a Kasra Kórházba. A lány ekkor már kómában volt, két nappal később pedig elhunyt.
From his five-day visit, Pope Francis met high-rankings officials such as President of Mongolia, U. Khurelsukh, started his brief ministership, participated inter-faith dialogue, and encouraged charity works. There are several questions circulating around the Pope’s visit: Why is it historically significant for Mongolia? What are the positive consequences for Mongolia and Vatican? What is prospective relation between Mongolia and Vatican?
With the second year of war in Ukraine dragging on with brutal trench warfare, with the only strategic change during this summer being Russia getting completely stopped at its main direction of attack in Bakhmut and Ukraine going on the offensive, it seems big western media are getting desperate for headlines and stories that draw attention.
Sokan azt gondolják, hogy egy utópia létrehozása lehetetlen, sokan pedig úgy gondolják lehetséges. Személy szerint azt gondolom, hogy a probléma magával az absztrakt elképzeléssel van, nem a megvalósíthatósággal. Ha belegondolunk: Hányan tudnánk pontosan leírni, hogy milyen is egy utópia?
Since the independence of 1947, India experienced phases of turbulent times: partition, civil unrest, wars, economic hardships, and post-colonial dilemma. Despite its initial setbacks, India made tremendous effort to reconstitute what it is supposed to manifest: one of the key players on the global politics according to its own vision.
Trump, ahogyan a mémek is állítják, figyelemre méltó fenyegetésnek tekintette és tekinti Kínát az amerikai hegemóniára. Hasonlóan Észak-Korea is egy fontos pontot képvisel az amerikai külpolitikában. A legfontosabb probléma azzal a megszokott „Made in China” cetlivel kezdődik. A probléma Trump szerint dióhéjban annyi volt, hogy a kereskedelem az adott körülmények között Kínával előnytelennek ígérkezett.
Az ukrán helyzet végtelenül komplikált, de a korrupciót követve rá lehet találni pár fontos igazságmorzsára. Ahogyan szokás okolni a politikában a jobb vagy bal oldalt, itt fontos, hogy ezek a dimenziók csak részben érvényesülnek. Fontosabb az etnikai konfliktus, a nyitás iránya és az elit-nép törésvonal. Az ukrán politikai szituáció eltekintve a háborútól nagyon idegennek tekinthető.
Norway is a significant supplier of oil and gas to the world market, technically, all of the oil and gas produced on the Norwegian shelf is exported. About 95% of the gas is exported via pipelines to the EU and UK. Modern Norwegian society was largely shaped by company and governmental profits from the sales of oil and gas.
Az elmúlt hetekben hangos volt a média a világ országaiban zajló tüntetésektől. Ezen cikkek azt a benyomást keltették, hogy Franciaország, Irán és Izrael igencsak hasonló helyzetben van: a fő probléma mindenhol a demokrácia hiánya, mivel az egész országban tiltakoznak a rendszer ellen.
In 2021, oil and gas production accounted for 21% of Norway's GDP and 51% of Norway's exports. Norway has 10 gas pipelines directly connected to the European Union, including Germany, Belgium, France and recently Poland.
Mit oktasson a tanár? Az ami igaz, mondaná ezt mindenki, de hogy mi igaz az vitatható, és ezért, ha valaki igazságra oktatja a gyerekeket (vagy mást), az mindig az igazság tolmácsává válik. Egy polarizált társadalomban egyre inkább elcsúszik a határ, és mindenki a saját valóságában találja magát.
A csendes-óceáni biztonságpolitikai rendszer komoly változásának előszele volt, amikor a japán kabinet 2022 decemberében bejelentette: mintegy 315 milliárd dollárral kívánja növelni katonai kiadásait az elkövetkezendő öt évben. A tervek tényleges megvalósítása esetén Japán a világ harmadik legnagyobb katonai hatalmává válna a hadsereg kiadásai tekintetében, ez pedig pozícióba hozná az Egyesült Államokat a Kínával folytatott hatalmi harcaiban Kelet- és Délkelet-Ázsiában. A japán társadalom többsége ugyan támogatja a kormány döntését, azonban a fejlesztések finanszírozásának kérdése megosztja a már így is nagy államadóssággal rendelkező országot.
Amíg az emberek a világbajnoksággal voltak elfoglalva, addig a Kremlin megemelte a nyugdíjkorhatárt 60 évről 65-re a férfiak esetében, míg a nőknél 55-ről 63-ra – bár ezt később visszacsökkentették elvileg 60-ra. Ezelőtt az orosz nyugdíjkorhatár volt a világon az egyik legalacsonyabb a maga átlagos 57,5 évével, majd egy pillanat alatt a világ egyik legmagasabb korhatárát érte el átlag 64 évvel.
A könyvben többször is, mint „tervrajz” referál Floridára. Látszólag nem csak, hogy büszke kormányzói teljesítményére, de innen is ered a szlogenje „Make America Florida” (Legyen Amerika Florida), ez a trumpista szlogenre épít: Make America Great Again (Tegyük újra nagyszerűvé Amerikát). a könyv alcíme is azt mondja, hogy Florida a kulcs Amerika újraélesztésére.
The merge of the Dutch and German armed forces not only highlights a successful close military cooperation on a regional level but also can be viewed as a key component of a Common European Defence Policy. Integrated armies could deliver high operationalization what NATO has, and would facilitate the possibility of a successful, coordinated response.
If the military conflict in Ukraine would not favor Russia well, it might implement dangerously risky actions that may harm the global economy. One of the strategies could be persuading Iran to block the strait to inflate the gas prices during the preparation period of winter in Europe. If Iran attempts to block off the strait, it might not only harm the global economy, but it might seal the final prospect of future energy security for the EU.
Oroszország szétesése egyelőre elég valószínűtlen szcenárió lenne, de az biztosan látszik, hogy a környező államok befagyott konfliktusai elkezdtek felolvadni. Az elkövetkező idők kérdése, hogy milyen módon rendeződnek majd át a hatalmi viszonyok az orosz periférián.
Afrika országai most számtalan vetélytárs ajánlatai között válogathatnak és kiválaszthatják a legkedvezőbb ajánlatokat. Ha nem tetszik egy ajánlat, akad számtalan másik partner, akik jobbat ajánlhatnak és egészen biztosan fognak is, hiszen most mindenki a lehető legnagyobb befolyás megszerzésére törekszik vagy fog törekedni a kontinensen. Ha úgy tetszik, Afrika kegyeiért verseng mindenki, és valójában a kontinens országai diktálják a feltételeket.
A háború még egy hatalmas változást hozott a regionális politikába. Közép-Ázsiát sokszor emlegetjük egy egészként, de nem szabad elfelejteni, hogy itt öt országról beszélünk – hatról, ha Afganisztánt is belevesszük –, amelyek között azért bőven volt egyet nem értés a múltban. Oroszország ukrajnai agresszióját látva azonban megerősödött a közép-ázsiai államok regionális kooperációra való hajlandóság.
Ezerszöget (ezer szöggel rendelkező sokszöget), ha magunk elé veszünk körnek hívjuk, mégsem helyes, mert nem fektettünk bele mély munkát, hogy megértsük természetét. Nem tudjuk, hogy ha az utcán egy nőre nézünk az valóban, nő-e? Viszont ez nem egy új jelenség, mert sohasem tudtuk, mindig is csak indukáltuk, hogy ez a tény, mert számíthattunk arra, hogy a nők és a férfiak konformálódnak a gender sztereotípiákhoz és szabadság és individualitás nélküli életet élnek.
The reliance on external sources poses a significant risk to the European Union's security, as it makes the defense supply chain vulnerable to geopolitical tensions, trade restrictions, and supply disruptions. According to a report by the European Parliament called Critical Raw Materials Resilience, the EU is heavily dependent on non-EU countries for critical raw materials like rare earth elements, which are essential in the production of many high-tech defense technologies such as drones, lasers, fighter jets or tanks.
There are unlimited options in space and although most of them sound unfeasible now, we must keep in mind that once we start, there is no going back. Just like with other revolutions in our history, the first moon base will be created, our lives will be changed drastically. There are a lot of aspects we have to talk about, but this article is only an introduction to what the planetary revolution will bring. There is terraforming, asteroid mining, spaceports, discoveries, new political systems, new economic opportunities, and things we cannot even imagine yet.
Afganisztán egyértelműen az iparán keresztül tud majd kikerülni az örök nyomorúságából. Afganisztán hatalmas mennyiségű ásványkincs készletet rejt, amelyre a világnak is nagy szüksége van. Ugyan a bányaipar nem jelent végső megoldást, kezdetnek tökéletes. A kérdés az, hogy a tálib kormány képes lesz-e valaha is a jövőbe tekinteni és a bányaiparból befolyó összegeket más iparágak fejlesztésébe fektetni. Nem reális, hogy a jelenlegi maradi gondolkodású, teokratikus államot építő kormány újabb technológiákba fektetne, még kevésbé a szolgáltatóiparba. A tálibok gondolkodása egyszerűen nem teszi lehetővé a progresszivitást, emiatt még akkor sem fognak előre jutni, amikor már valamennyire stabilizálódott az állam.
Despite clear benefits, having nuclear is easier said than done. A study from 2021 highlighted long research, licensing, planning (around 5000 hours of staff time), and construction times (on average between 7.7 and 10 years) as the main limitations of nuclear expansion, besides drawbacks such as the risk of catastrophic accidents, proliferation, and radioactive waste. Let alone the huge amount of capital required for the whole process, which tends to be 2 to 3 times higher than planned. With the dawn of small modular reactors (SMRs) in the commercial sector, this might change for the better.
Ismerve Fenia hozzáállását a kultúrához, világosan látszik, számára a projekt nem más mint ugródeszka ahhoz hogy annak sikere függvényében tovább léphessen, el a kultúrától. A projekt kidolgozásának oroszlánrészét munkatársai végzik, akik szintén kellő enerváltsággal állnak a témához. A kezdeményezés végül egy másik főszereplőnk Martin Susman kezébe kerül, lévén ő volt az egyedüli személy az osztályon, aki konstruktívan állt a projecthez. Kezdeti ötlettelenségét követően, egy auschwitzi kötelező kiküldetés alatt megvilágosodik, és rájön, miről kell szólnia az ünnepségnek. Az elképzeléssel az olvasó Fenia és Martin párbeszéde során ismerkedik meg:
Csakúgy mint Magyarországon, az államfői tisztség Csehországban is elsősorban ceremoniális és szimbolikus jellegű. Az elnök legtöbb döntésének érvénybe lépéséhez szükség van miniszterelnöki jóváhagyásra, így elsősorban a miniszterelnök, a miniszterek, a Cseh Nemzeti Bank tagjainak, illetve az Alkotmánybíróság tagjainak kinevezéséért felel, és ő Csehország hadseregének főparancsnoka is.
Ahhoz, hogy megértsük mi zajlik a KDK-ban, ahhoz meg kell értenünk az ország turbulens múltját és a jelenlegi érdekharcokat. A gyarmatosítás nem volt előnyös egyetlen afrikai ország számára sem, de voltak, akik jobban jártak vele, mint mások. A volt angol gyarmatok általánosságban a mai napig jól teljesítenek. Ez részben annak köszönhető, hogy az angolok viszonylag nagy teret engedtek a gyarmataik önkormányzatainak. Ezáltal a későbbi demokráciák alapjai már le lettek fektetve még az államok függetlenedése előtt.
Given their similar geographical position, economic and cultural backgrounds and analogous difficulties, the two countries seem to pace each other on the road to becoming European Union member states. Their concurrent or separate integration was even a debated question among member states in the past. The above-mentioned characteristics and difficulties noticeably align.
A geopolitikai elemzéseknél mindig figyelembe kell venni a fegyveres erőket. Mint már azt tisztáztuk az erő a hatalom alapja. A mai világban ez kevésbé feltűnő, hiszen többször folyamodnak a nemzetállamok gazdasági hadviseléshez, mert így sokkal költséghatékonyabban tudják az ellenfelet megadásra kényszeríteni. Azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy a gazdasági szankciók vajmi keveset érnének, ha nem állna mögöttük egy ütőképes hadsereg.
Albania and North Macedonia, one being a former Yugoslavian member state, and the other also heavily influenced by Russia, does not have many allies in the Union, however they both are members of the NATO, which does give them a bit of advantage. Since the decision of enlargement is one that has to be made unanimously, disputes between countries can become the sole reason one cannot be accepted into the European Union.
A mai világban is az erő az, amely végső soron minden stabilitás alapja. Ide vehetjük Max Weber állam definícióját is miszerint „az állam az az intézmény, amely egy meghatározott területen belül rendelkezik a fizikai erő legitim használatának monopóliumával.” A modern államok alapja is az erőszak, csak egyéb eljárások kellenek ahhoz, hogy az alkalmazására sor kerüljön.
The European Commission’s 2021 report refers to Albania’s judicial system as ’moderately prepared’, commending the appointment of new judges to the Constitutional Court, the advancement of the vetting process and the fight against corruption and organized crime. According to the report, the country has tightened cooperation with EU Member States and agencies like Europol, implemented a new national counter-terrorism action plan, compatible with the EU’s Joint Action Plan targeting the Western Balkans. Despite adopting new strategies against criminal activity, the report finds Albania’s efforts lacking in many aspects, suggesting further cooperation and consistency.
A legtöbb konfliktus elemzésénél a nyomozás általában elvezet a problémák gyökeréhez és ezekből kikövetkeztethető a megoldás. Ebben az esetben viszont már akkora a káosz, hogy valójában nincs reális megoldás, ahol a Közel-Kelet nyugodtabb vizekre evezhetne. Ebben az esetben már nem csak a megoldás nem világos, de maguk az okok sem. A kutatást ezen a téren nem segíti elő az információk hiánya és a megkérdőjelezhető adatok tömkelege.
Az infrastrukturális hiányosságokat jól szemlélteti, hogy a világ negyedik legnagyobb gazdaságának, Németországnak, nincsen semmilyen LNG import kapacitása. Ezt orvosolva, a német kormány szeptember elején egy ötödik úszó LNG tároló és újra gázosító létesítmény megvételét jelentette be, amiből az első kettő várhatóan decemberre vagy január elejére lesz üzemképes.
Nagyon fontos megérteni, hogy ez a filozófia nem választott út, hanem a történelem során beépült intézményi-gén, ami miatt az orosz nemzet számára a biztonság az első és legfontosabb. Az oroszok fejében a biztonság még a jólétet is felülírja, mert ez az a mentalitás, ami az ország megőrzésnek sikeres módja volt mindeddig. Oroszország a sarokba szorított medve, amely mindig támad, ha veszélyben érzi magát.
A Tajvan-konfliktus körül a legfontosabb kérdés a mikor. Hszi Csin-ping kínai elnök látva a nemzetközi támogatást Ukrajna irányába és az egyre csak növekvő amerikai támogatások mértékét, szeptember elején arra utasította a kínai hadsereget, hogy 2027-ig érjenek el arra a szintre, amivel erővel vissza tudják majd venni a szigetországot.
Az orosz-kínai közös hadgyakorlatok, leple mögött valójában ingatag szövetség áll, amelyet egyedül a nyugat iránt érzett közös gyűlölet táplál. Hiába a színjáték, a rövidtávú érdekeket a hosszútávú érdekek úgyis felül fogják írni. Amerika távol van, Oroszország és Kína viszont közel és emiatt sokkal nagyobb veszélyt jelentenek egymásra, mint amekkorát Amerika bármikor is fog. Bizony vannak olyan szövetségesek, amelyek veszélyesebbek akár az ellenségeknél is.
Ez a vízelvezetés sokszor rettenetes minőségű csatornákon keresztül történt, ami elképesztően nagy vízveszteséghez vezet még ma is. Másfelől viszont ez a vízelvezetés okozta az Aral-tó pusztulását, amit mára közös erőfeszítéssel sikerült részben helyrehozni, de legalábbis megállítani az eltűnését. A végére még hozzátenném, hogy Közép-Ázsia sem éppen a világ legnyugodtabb területe, tehát kisebb konfliktusok itt is előfordultak, plusz az Amu-darja vize Tádzsikisztán és Afganisztán határán ered, ami még egy sor problémát von maga után.
Tajvan ezzel szemben, mely 2021-ben a világ nyolcadik legdemokratikusabb országának számított, ennek az ellenpéldáját mutatja meg. Azt, hogy nincs szükség egy, a társadalom minden szintjére beférkőző politikai pártra, egy vasököllel uralkodó kormányzatra, és egy mindenek felett álló császárra sem. Azt, hogy mindezek nélkül is lehet nagy és erős egy ország.
Az Ukrajnában rekedt búza nem megfelelő körülmények között már három hónap után meg tud romlani, azonban egy olyan tárolóban, ahol a hőmérsékletet és a páratartalmat is kontrollálják akár másfél évig is eláll. Ettől függetlenül a cél az, hogy minél hamarabb elszállítsák onnan, elvégre nem tudni, hogy a háború milyen mértékben befolyásolhatja az ideális körülményeket, gondolok itt bombázásokra vagy áramkimaradásokra. Tehát milyen lehetőségek is vannak?
Grönland függetlenedése pedig nagyon is elképzelhető, mivel nem akar a helyi inuit lakosság a nagyhatalmak játszóterévé válni. 2040 körül az északnyugati átjáró is hajózhatóvá válik, amely új távlatokat nyit a kereskedelemben. Az Antarktiszon stabilabb a jég, illetve az 1959-es szerződés értelmében csak kutató-tevékenység folytatható a területen, így nem várható, hogy konfliktusgóc lesz a Déli-sark, dacára annak, hogy sok ország él területi követeléssel a területen.
Kevésbé megmosolyogtató már azonban az az 1952-es jelentés, melyet a United Fruit megrendelésére készített a Polip propagandatáborát erősítő John Clements-hez köthető Clements Associates. A riport a kommunisták hatalomátvételét vizionálta, megalapozatlan tények és egyéb, nem kimondottan tudományosnak nevezhető tartalmak kíséretében. A dokumentum több döntéshozó kezében, valamint a külügyminisztériumban is megfordult.
Annak a fontosságát, hogy a valóban megújuló energiák több befektetést kapjanak, mint a földgáz, a Bizottság 2018-as tanulmánya is mutatja. A Zöld Megállapodásban és a Párizsi Egyezményben vállalt célok eléréséhez a befektetések támogatása helyett radikálisan csökkenteni kellene a földgázhasználatunk mértékét.
"A Nyugatnak meg kell értenie, hogy Oroszországnak Ukrajna sohasem lesz egy idegen ország. Az orosz történelem a Kijevi Nagyfejedelemséggel indult el... Bármennyire is nehéz, Putyinnak meg kell értenie, hogy a katonai megoldás egy újabb hidegháborúhoz vezet. Az Egyesült Államoknak pedig meg kell tanulnia, hogy Putyint ne egy aberránsként kezelje... Ha ezek nem valósulnak meg, akkor elkerülhetetlenül sodródunk majd a konfliktus felé. Aminek hamarosan eljön majd az ideje. "
Ha fenntartjuk a feltételezést, hogy a dinoszauruszok az USA-t és a Szovjetuniót, akkor a hangyáknak Kínát kell, ugyanis Kína volt az, aki a hidegháború alatt mindkét féllel komoly interakciót folytatott. Eleinte a Szovjetunió szövetségeseként, majd a 60’-as évek végén bekövetkező szakításukat követően egyre inkább az USA-val találtak egymásra, ami mindkét fél számára komoly stratégiai előnyökkel szolgált.
A sajátosságok és egyéni identitás meglétét jelzi az is, ahogyan a különböző parlamentek saját modelljükön keresztül szűrik át az egyes EU-s normákat. Példa erre a dán Folketing, valamint a brit House of Commons/Lords, amelyek csatlakozásuktól kezdve igen erős befolyással bírnak, a közösségi döntéshozatal nyomon követése kiemelt fontosságú.
Az egyik, az orosz-ukrán konfliktus, a másik pedig az észak-afrikai országokban jelen levő konfliktusok. Az utóbbi fontosabb az EU jövője miatt, mert az illegális migráció főútvonaláról van szó. Az Európai Unió érdekérvényesítése ezen országokban nagyon alacsony. A Földközi-tengeren a migráció miatt szükség lenne egy erős jelenlétre (ugyan a Frontex jelen van, de nem elég hatékony), de a közös hadsereg hiánya miatt a tagországok döntik el, hogy a határok védelmét, mekkora mértékben védik.
Éppen ezért választotta Moszkva a diplomácia és elrettentés kombinációját. Elvégre az amerikaiak kivonulása nem csak lehetőségeket teremtett más hatalmaknak, de különböző terrorista csoportok megjelenését is eredményezheti. Így Oroszország elemi érdeke, hogy a tálibok stabilizálni tudják az országot.
“Azt hiszed, az emberek nem tudják így is az egészet? Hiszen ebben élnek. Nem akarnak emlékezni rá, még csak az kéne hogy olvasni is ilyet akarjanak… Nem kell őket ezzel a szarral tömni. Hősökre van szükségük. Mítosz kell nekik. Mit meséljek én itt nekik? Hogy egy maréknyi bürokrata időtlen idők óta irányítja őket? Hogy feleslegesen kuksolnak itt a metróban? Hogy semmit sem tehetnek? Ez csak paranoiához vezet. Csak sötétség. Nekik pedig fényre van szükségük… Hát te mit mondasz nekik?! Az igazság helyett?! (kérdezi Artyom). Hogy én?, nekik? Én… Legendát. Artyomról.”
Azerbajdzsán terve az volt, hogy egy délről északi irányba tartott offenzíva keretén belül elfoglalják a stratégiailag fontos Lachin folyosóját, amely a legközelebbi pont Hegyi-Karabah és Örményország között. Annak érdekében, hogy mindez sikerüljön, Baku hasonlóan megosztott hadműveleti koncepciót követett. A hadműveletek első prioritása az örmény légvédelmi erők megsemmisítése és a légi fölény kialakítása volt.
A zene már az ember történelmének kezdetén is kifejezetten fontos szereppel bírt, mely szerep az idő folyamán nem igazán változott meg: a közösség összetartozásának prezentálásának egyik eszköze. A kampánydalok tehát erősíthetik az adott közösség tagjaiban az összetartozást, kölcsönös függést és segítségnyújtást.
Ausztrália valóban egy erős középhatalom, aki könnyen elbánna más középhatalmakkal mivel egy jól felszerelt, professzionális hadserege van. Azonban Kína ellen nem sok esélye lenne erős szövetségesek hiányában, így nem véletlen, hogy nem csak az Egyesült Államokhoz közeledik, de a régió egyéb meghatározó országaihoz is, mint Japán vagy India.
Először azt hittem, hogy a reggeli kávétól indultak be a népek, de aztán észreveszem, hogy itt már mindenki a leszálláshoz készülődik. Hiába, az orosz utazás dinamikája más. Egy három napos út végén az utolsó négy órás készülődés pont annyi, mint amikor valaki Szegedről a Nyugatiba utazva Zugló után felveszi a kabátját.
Mindemellett komoly diplomáciai sokk is történt, mint amikor a Kínai Külügyminisztérium egyik hírhedt „farkas diplomatája” Zhao Lijian, olyan manipulált képet tett közzé a Twitteren, ahol egy ausztrál katona kést tart egy afgán gyerek torkához, utalva ezzel az ország háborúban elkövetett bűntetteire.